Generelle vilkår og betingelser for annonsering

Generelle vilkår og betingelser for annonsering i Amedia finner du her

Datapolicy for annonsering

Se retningslinjer for behandling av data  i forbindelse med annonsekampanjer her 

Materiell og levering

Materiell sendes til traffic.marked@amedia.no

URL som annonsen skal linkes til må være vedlagt.

NB! P.g.a. interne sikkerhetsrutiner kan vi dessverre ikke motta zip-filer på epost. Dette må sendes via f.eks. WeTransfer

Materiellfrist

Frist for levering av materiell er to (2) virkedager før kampanjestart. Spesialformater og spesialtilpassede kampanjer har en leveringsfrist på tre (3) virkedager før kampanjestart. Fristene gjelder også ved utskifting av materiell som allerede er live.

Sikkerhet

Amedia bruker SSL (HTTPS) på sidene sine. Dette øker sikkerheten betraktelig.

Som følge av dette må alt innhold, også annonsene, bruke HTTPS. Dette betyr at alle annonser, alle ressurser (grafikk, JavaScript, osv.), alle iframe-refereranser og alle tredjepartstagger må bli levert via HTTPS, ikke vanlig HTTP.

Den beste og enkleste måten å gjøre dette er å unngå “http:” i adressene, f.eks. "//www.example.com/banner.html”.

Annonser levert uten SSL/HTTPS vil bli blokkert av nettleseren, og brukeren vil få en sikkerhetsadvarsel.

Filstørrelser

For alle annonser gjelder en maksgrense på 100kB. Unntaket er spesialformater, der kan kb-størrelsen være større. Sjekk kB-størrelse på hvert produkt her.

Se tips til optimalisering av annonser her

Filtyper

Bildefiler: JPG, PNG eller GIF

Rich Media: HTML eller Redirect TAG

NB! Flash støttes ikke.

Filnavnet må inneholde formatet for filen i filnavnet og bør ikke inneholde store bokstaver, mellomrom, tegn eller bokstavene æ, ø og å.

HTML-annonser

Spesifikasjoner og tips til produksjon av HTML-annonser finnes på Amedia Utviklings sider.

Spesialformater

Alle formater finnes i produktoversikten, klikk på et format for flere detaljer.

Finner du ikke et format på listen? Ta kontakt med Traffic: traffic.marked@amedia.no.

Web-tv

Amedias lokalaviser produserer mengder av unikt innhold på levende bilder hver dag. Kombinasjonen av unik kontekst og gode virkemidler i form av levende bilder gjør annonsering på web-tv svært effektivt.

Lengde på film, pre- / postroll: Anbefalt 15 sekunder for fullførelse, 30 sekunder maksimum.

  • Preroll er videoannonser som vises i Web-TV-stream og som ligger før det redaksjonelle innholdet.
  • Postroll er videoannonser som vises i Web-TV-stream og som ligger etter i det redaksjonelle innholdet.

Videomateriell: Generell anbefaling

Vi anbefaler at du bruker en av konfigurasjonene under for kildefilen (annonsen). Det er formater som er allment aksepterte og sørger for god avspillingskvalitet.

Filformat

Video codec

Audio codec

Minimum Bitrate

.mp4

H.264

AAC

2000

.avi, .mov

MPEG-2, MPEG-4

MP3, WAV

2000

Anbefalt levering pre- og postroll

.mp4 codec: H.264 16:9-format 1280x720 (720p) 2000kbit/s Audio level: -8dB.

Filstørrelse og lengde

Maksimum filstørrelse: 500 MB

Lengde på film, preroll: Anbefalt 15 sekunder for fullførelse, 30 sekunder maksimum.

Kodeker (Codec)

En kodek sørger for å komprimere og dekomprimere filen for å minske størrelsen på en videostrøm. På den måten sørges det for at videoen har optimal kvalitet, og samtidig gir en god avspillingsopplevelse på forskjellige internettoppkoblinger.

Det er kodeker for bilde og lyd. Hver av dem har en overføringshastighet (bit rate), typisk angitt i kbps (kilobits pr sekund), og denne avgjør kvaliteten på video- og audiostrømmen.

Annonsestyringssystemet konverterer filmen som lastet opp til passende format for de forskjellige enhetene filmen skal være tilgjengelig på.

Sideforhold (Aspect Ratio)

Det er viktig at forholdet mellom bredde og høyde er riktig. Avspilleren filmen skal vises i er 16:9, så vi anbefaler at formatet 16:9 brukes. Eksempel på formater i 16:9 er 1280x720 (720p) og 1920x1080 (1080i eller 1080p).